Att skriva eller inte skriva

Jag har fått höra att jag skriver bra och att jag borde skriva en bok. Hm. Låt oss analysera det.

Skriver jag bra? 

Senaste gången jag blev bedömd av någon som inte stod mig nära var när jag skrev uppsats på universitetet. Jag fick VG. Även i grundskolan och på gymnasiet hände det då och då att jag fick högsta betyg för något alster, så uppenbarligen kan jag prestera bra text i utbildningssituationer.

Jag har fått väldigt mycket övning i mitt yrkesliv på att uttrycka mig på korrekt svenska, i och med att jag i många år jobbade som översättare. Det var till viss del ett kreativt jobb, eftersom jag överatte filmer och då måste man välja bort en hel del eller göra sammandrag.

Ok, jag skriver bra. Men följer av det att jag borde skriva en bok?

Påstående 1: Harriet skriver bra.
Påstående 2: Alla som skriver bra borde skriva en bok.
Slutsats: Alltså borde Harriet skriva en bok.

Det verkar finnas någon dold premiss här, alltså något som inte sägs ut för att det antas som självklart. Kanske så här:

Om man är bra på något är det ens plikt att visa det för världen.

Stämmer det?







Kommentarer

Populära inlägg